Instruktioner för
Bridgemate
Starta
Tryck på OK och en välkomstskärm visas. Tryck på OK igen
Rond- och bordsnummer
Nästa skärm visar rond och vilka brickor som ska spelas samt parnummer
Om detta är rätt, tryck på OK för att gå vidare
Tips:
Vänta inte med inmatningen tills spelet är över. Det är mycket bättre om du först matar in brickans nummer (kolla så det är rätt!) och sedan kontraktet när budgivningen är klar. När spelet är klart är det då bara att mata in resultatet och gå vidare till nästa bricka
Mata in bricknummer, kontrakt och resultat
Bricknummer
Mata först in bricknummer (speciellt viktigt vid Barometer och brickdelning)
Tryck på OK om det är rätt (Kolla först!)
Kontrakt och spelförare
Efter budgivningen matas kontrakt och eventuellt dubbelt/redubbelt ( X resp. XX )
Därefter ska spelförare anges genom att trycka på N/S eller E/W
Ett tryck ger N respektive Ö två tryck ger S respektive V
I mitten av tangentbordet finns knapp K med grönt PASS som du använder om det blev Rundpass
Avsluta med OK
Vid vissa tävlingar, Barometer t ex, skall också utspelskortet matas in
A = Ace/Ess K = King/Kung Q = Queen/Dam J = Jack/Knekt
Resultat
När brickan är färdigspelad matas resultatet in
Vid jämn hemgång tryck på = (eller knapp A)
Vid övertrick tryck + (eller knapp J) och antal övertrick
Vid bet tryck – (eller knapp Q) och antal bet
Avsluta med OK
Verifiera
Därefter ska motståndarna verifiera resultatet
Låt Ö se det inmatade resultatet och trycka på OK om det är korrekt
För att ändra resultatet, tryck Cancel och mata in igen
OBS
Resultaten visas alltid ur N/S synvinkel, har Ö/V fått en topp visas således 0
% och resultaten har minustecken
Vill ni nu
se övrigas resultat på brickan så lägg Bridgemate på bordet så alla kan se
displayen och tryck OK när displayen visar: Visa resultat?
När ni tröttnat på detta tryck Cancel och fortsätt.................